Ernst-Jan Pfauth over podcast in het onderwijs: “Ik vind het een intiemer medium voor interviews”

Ernst-Jan Pfauth geeft elk half jaar een gastcollege aan de Hogeschool van Amsterdam over zijn podcast Jonge Jaren. Hij ziet mogelijkheden voor podcast in het mbo en hbo. Als het gaat om informatieoverdracht en community-building heeft hij zijn sporen verdiend. Pfauth was in 2013 de founding father van de Correspondent; dat zich ontwikkelde een succesvol journalistiek platform met ruim zestigduizend leden. Zeven jaar geleden begon hij samen met Alexander Klöpping de Podcast over Media; wat begon met ‘geinen’ over de nieuwe media ontwikkelde zich tot een grote community van ‘nerds’. Alle reden om Ernst-Jan Pfauth op 25 januari het podium te geven tijdens het seminar Podcast in het mbo en hbo, georganiseerd vanuit de Podcast-Academy.nl.

Aansluiten bij studenten

Als voorbereiding op het seminar praten wij met Pfauth over de productie van podcasts, het vergroten van het publiek en de veranderende mediacultuur. Om in het mbo en het hbo de studenten beter te bereiken is het logisch om uit te gaan van de media van de studenten. En ‘to be honest’, dan hebben wij het niet over boeken en papers -dat zijn immers de media van de docenten- maar eerder over video’s en podcasts; on-line en on-demand. Ernst-Jan benadrukt het belang van flexibiliteit en de behoefte aan pioniers in het onderwijs die nieuwsgierig zijn en willen gaan ontdekken hoe podcast toegepast kan worden. Hij noemt Martin Haring van Hogeschool Amsterdam die voor de podcast Jonge Jaren belangrijk is geweest. In Jonge Jaren interviewt Ernst-Jan bekende gasten over de jaren vòòr hun doorbraak. Hoe vielen ze op? Wie hielp hen? Welke rol speelde geluk? Zodat jij hun geleerde lessen kunt toepassen in je eigen leven en werk; met onder meer Typhoon, Matthijs van Nieuwkerk, en Faberyayo (Pepijn Lanen) van de Jeugd van Tegenwoordig.

Podcast-Academy

De Podcast-Academy.nl ziet kansen voor podcasts in het mbo en hbo. En daar kunnen wij docenten en studenten een handje mee helpen.

Pfauth: “Podcast is een prima manier om kennis te nemen van inhoudelijke interviews. Ik vind het een intiemer medium voor interviews. Bovendien ook eerlijker omdat je de intonatie meekrijgt van de geïnterviewde. Door de combi met andere media als YouTube, Instagram en TikTok kun je een heel divers publiek bereiken.

Zeven jaar geleden was ik er met Alexander Klöpping best vroeg bij met onze podcast POM. Het was hobbyen, één keer per week opnemen en dan op Apple podcasts. Want dat was de enige manier voor mensen om naar podcast luisteren. Langzaam maar zeker werd het steeds groter, meer bedrijven gingen podcasts maken en aanbieden. Toen Spotify kwam ontplofte het echt. En je zag met elke BN’er die weer een nieuwe podcast begon, dat het publiek verder groeide. Eerlijk gezegd denk ik dat het nog steeds vroeg is. Ik denk nog steeds dat het enorm kan groeien. Het is namelijk heel aantrekkelijk dat mensen luisteren kunnen combineren met andere activiteiten; reizen, sporten, koken.”

Vallen en opstaan

Een goed voorbeeld van een podcast voor mbo/hbo is Vallen en opstaan. Gemaakt voor ondernemers en door ondernemers. Host Vincent Reinders werd in 2011 ‘Startup van het Jaar’ en sloot 6 jaar later de deuren. Hij praat met ondernemers van bekende en minder bekende bedrijven. Het lijkt een beetje op het idee voor Jonge Jaren. Heel leerzaam voor studenten.”

De belangrijkste tip van Ernst-Jan voor docenten in het mbo/hbo als zij met podcast aan de gang gaan?  “Luister naar je doelgroep.Bedenk een idee, ga het testen, check wat het doet met je studenten en wees flexibel. Als je ervan uitgaat dat mensen in een Facebook-groep met je gaan communiceren, maar het blijkt dat de studenten afscheid hebben genomen van dat platform, kies dan een ander communicatiekanaal. Mijn vader was ooit docent in Ede. Hij organiseerde elke maand een talkshow waarbij de studenten intensief betrokken waren. Dat werkte toen. In deze tijd zou hij een podcast maken. Met POM kwamen wij ooit uit op Telegram. Daar groeiden wij tot ruim tweeduizend volgers.” Telegram ontstond ooit als een veiliger alternatief voor WhatsApp, omdat het gebruikmaakt van een beveiligingssysteem waarmee je geheime chats kunt maken. Dit houdt in dat niemand mee kan kijken, ook Telegram niet.

Geïnteresseerd in Podcast en Onderwijs?

Op 25 januari organiseren wij een seminar met groten uit de podcastwereld die mogelijkheden zien voor het mbo en hbo. Behalve Ernst-Jan Pfauth is ook te gast Daphne Blokland, bedenker en maker van de podcast Kleine meisjes worden groot. Ze snapt wat jonge mensen bezighoudt en kent de strategieën om ze te bereiken. Verder Malou Holshuijsen, schrijver, columnist en maker van succesvolle podcast Het komt nooit meer goed, over succes en falen, jong zijn en ouder worden. Emily Boone van de podcast Het Leermoment. Met op TikTok regelmatig meer dan een miljoen views. Raymond van de Laar en Ruben Dekker wonnen met Koffer 23 van Tony Media, de podcast-awards voor beste brandstory en beste sounddesign. Zij zijn er ook op 25 januari en presenteren Koffer 23 in de BIOSCOOP VOOR JE OREN.

Kortom, allemaal mensen die je wilt ontmoeten als het gaat podcast en onderwijs. Kijk op Podcast-Academy.nl/evenement en meld je aan.

Meer van het gesprek van Ernst-Jan met Jelle Koolstra is te beluisteren in de podcast over podcast:

https://open.spotify.com/episode/6FROyBqdW5LUqUg50m9MCN?si=5cc61a2590454638

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *