Daphne Blokland over de kracht van podcasts in het onderwijs
In de wereld van podcasts behoort Daphne Blokland tot de pioniers. In ‘Kleine Meisjes Worden Groot’ sprak ze met haar vriendin Lola Lotta Ross open over ‘meisje zijn’, persoonlijke groei, levenservaringen en het ontdekken van het eigen pad. Wat begon als een spontaan initiatief in coronatijd – een podcastgesprekje over ongesteld zijn – leidde tot één van de best beluisterde podcasts van dat moment in Nederland. En het concept kan voor het mbo en hbo goud waard zijn. Daphne is één van de hoofdgasten op het seminar Podcast in het mbo en hbo, van 25 januari a.s. Jelle Koolstra praat al vast met haar.
Het begon tijdens corona
Het was 2021. Het begin van corona. Lotte en Daphne waren al vriendinnen. Ze hadden allebei al een social media aanwezigheid en maakten onafhankelijk van elkaar YouTube-video’s. Af en toe waren ze te gast bij elkaar. Daphne: “En dat sloeg altijd heel erg goed aan onze kijkers. Ze vonden ons een leuk duo, waarschijnlijk omdat wij ons op een hele verschillende manier uiten. Ik ben toch wat meer de rustige, ik hou van kneuterige dingen. Lotte is juist hyper-actief, heel erg duidelijk, soms zelfs hard maar wel heel grappig. En die combinatie werkte voor onze fan-base.
Toen corona begon lag het bij allemaal een beetje stil; studie, werk. Wij gingen een keer theedrinken en Lotte zei plotseling: Podcast, dat is echt een ding, wat nieuw opkomend is en steeds meer jongeren gaan ernaar luisteren. Zullen wij ook een keertje? En als we iets leuk vinden dan pakken we ook meteen door. Dus een week later was ‘Kleine Meisjes Worden Groot’ geboren en ik denk twee weken later stond de eerste aflevering online. Dus dat is heel snel gegaan.”
Openheid en delen
Daphne en Lotte deelden in ‘Kleine meisjes’ openhartig eigen ervaringen en inzichten, zij schuwden geen enkel onderwerp. De podcast kreeg een breed publiek dat zich kan identificeren met de universele thema’s die ze aansnijden. Voor meiden vanaf 14 jaar was het leerzaam, ze voelden zich begrepen. “Dingen waar je niet zo makkelijk over praat, maar waar je het wel over moet hebben. Het zijn zaken die natuurlijk ook in het onderwijs besproken zouden moeten worden. Maar niet iedere docent voelt zich hiertoe in staat. Waarschijnlijk is het succes van de podcast ook dat er juist geen oudere (docent) bij zit.” Daphne pleit voor meer openheid in het onderwijs, zodat studenten en scholieren in een veilige omgeving kunnen praten over persoonlijke ervaringen en gevoelens. Daphne moet wel erkennen dat het niet allemaal leuk was met de podcast Kleine Meisjes Worden Groot. Ze deelt ook haar ervaring met online commentaar en de uitdagingen die het met zich meebrengt. Ze benadrukt de noodzaak van een dikke huid, maar erkent dat niet iedereen geschikt is voor de druk die gepaard gaat met het delen van persoonlijke verhalen in de openbaarheid. Uiteindelijk is dat voor haar ook één van de redenen geweest om met de podcast te stoppen. Daphne moedigt aan om niet alleen te focussen op degenen die op de voorgrond treden, maar ook de stille luisteraars te erkennen. Het feit dat mensen kunnen luisteren, reflecteren en mogelijk later hun gedachten delen, maakt het proces waardevol, zelfs als ze niet direct zelf op de stoel van de verteller willen zitten.
Mogelijkheden voor podcast in het onderwijs
Daphne Blokland ziet veel mogelijkheden voor podcast in het mbo en hbo. Een van de dingen die Daphne zelf miste tijdens haar eigen schooltijd, zowel op de middelbare school als tijdens haar hbo-studie, was educatie over financiën. Ze had een gebrek aan kennis over zaken als belastingen, verantwoordelijk geldbeheer, maar ook zelfstandig ondernemerschap. “Voor iedere student belangrijk. Dit is bij uitstek geschikt om in een podcast te bespreken.”
“In een tijdperk van toenemende digitalisering en snel veranderende informatiebehoeften, is het de hoogste tijd dat het onderwijs een nieuwe horizon verkent: die van podcasts. Laten we openstaan voor innovatie en de manier waarop we leren heroverwegen.”
Vraag aan docenten: Zou ‘Kleine meisjes worden groot’ een interessante podcast kunnen zijn voor het onderwijs? Kennen jullie eigen studenten die dit zouden kunnen maken?
Docenten en studenten uit het mbo en hbo die hierover in gesprek willen, zijn van harte uitgenodigd op het seminar Podcast in het mbo en hbo, op 25 januari a.s. Zie voor meer informatie podcast-academy.nl
Luister het gesprek met Daphne Blokland in de podcast over podcast:
https://open.spotify.com/episode/7dmbY48PvpcgXN4fxGCUW2?si=e81115464ed14981