In gesprek met de cruciale doelgroep
In het huidige digitale tijdperk zijn podcasts een krachtig medium geworden om kennis, verhalen en ervaringen te delen. Van inzichtelijke discussies tot persoonlijke ontboezemingen, podcasts hebben de aandacht van een steeds groter publiek. Tijd voor het onderwijs om beter naar de doelgroep te luisteren. Als je podcast in het onderwijs een kans wilt geven moet je in ieder geval weten hoe ‘de student’ daarover denkt. In deze blog verkennen wij de perspectieven van Robert van Delft en zijn pleidooi voor student gegenereerde content.
BETER ONDERWIJS DOOR EFFECTIEVERE COMMUNICATIE
Robert voltooide eerst een ICT-opleiding in het mbo en vervolgens een hbo-opleiding Communication & Multimedia Design (CMD). Het zijn twee opleidingen die beiden relevant zijn als het gaat om de innovatie van de onderwijspodcast.
Bovendien zijn zowel het mbo als het hbo betrokken bij de Podcast-Academy. Kortom een cruciale gesprekspartner. Robert maakte tijdens de opleiding CMD de podcast ‘Potkwast’; studenten bespraken thema’s die relevant zijn aan de opleiding, zoals storytelling, user experience design en interviewden belangrijke professionals binnen de opleiding en uit het werkveld. Voor de Clipjesfabriek doet hij nu onderzoek voor de Podcast-Academy.
In het onderwijs heeft het inzetten van podcasts grote voordelen. Robert benadrukt het idee van flexibel leren, waarbij studenten podcasts kunnen beluisteren tijdens bezigheden als sporten, reizen, afwassen. Dit biedt hun de mogelijkheid om te leren zonder tijd te verliezen. Opleidingen kunnen hierop inspelen door colleges als audio on demand aan te bieden. Ik raad dan wel aan dat ze nadenken over de juiste vorm en duur. Tip: maak student gegenereerde content.
Robert benadrukt hoe belangrijk effectieve communicatie is in podcasting:
“Er zijn denk ik twee soorten podcast. Bij de één willen de makers graag dat de luisteraar iets leert en dan moet het kort en bondig zijn; zeg zo’n twintig minuten. Bij de ander kiest een luisteraar voor een podcast omdat hij of zij informatie wil over een niche onderwerp. Dan maakt het eigenlijk niet uit hoelang het verhaal duurt. De luisteraar wil het namelijk begrijpen of geëntertaind worden.”
RESPECT VOOR HET ALGORITME
“Als het doel is om de juiste luisteraars optimaal te bedienen, moet je rekening houden met het algoritme, het magische woord van vandaag de dag. Hoewel de exacte werking van algoritmen mysterieus blijft, is één constante consistentie.
Platformen moedigen makers aan om actief te blijven, omdat regelmatig gepubliceerde inhoud leidt tot algoritmische ondersteuning. Het creëren van een reeks afleveringen is een voordeel, omdat platforms dat promoten. Dus liever niet twee afleveringen van een uur; liever een serie van zes wekelijkse afleveringen van elk twintig minuten. Het algoritme vergroot dan de zichtbaarheid. Bovendien speelt regelmaat een belangrijke rol bij het opbouwen van een luisterpubliek. Door regelmatige afleveringen kun je bouwen aan een luisterpubliek.”
In het onderwijs kiest een docent bij een ‘hoorcollege’ voor een monoloog. De podcast leert ons dat een dialoog veel fijner luistert voor de doelgroep. Bovendien (sorry docent) luisteren studenten graag naar leeftijdsgenoten. Dus kies bijvoorbeeld voor een dialoog tussen de docent en een kritische student. De Clipjesfabriek heeft succes met de podcast “Het Leermoment,” een podcast waarin vier studenten onderwerpen verkennen variërend van liefde en carrière tot onderwijs en geld. Het is entertaining, leerzaam, confronterend, kortom, wat wil je nog meer in het onderwijs. Een pleidooi dus voor student gegenereerde content.
Het is belangrijk om te investeren in het trainen van docenten èn studenten. Natuurlijk zijn enthousiaste docenten cruciaal maar ook studenten zijn nodig, alleen al omdat zij de ‘early adapters’ zijn. Zij kunnen richting geven aan de innovatie en de ontwikkeling van nieuwe media voor het onderwijs. Dat wordt ook het bijzondere van dit onderwijsproces; soms neemt de docent de leiding, soms de student.“
AI IN PODCASTING: AUTOMATISERING EN EFFICIËNTIE
Robert is gefascineerd door de intrigerende rol van AI in podcasting. Hij legt uit dat AI al veel taken kan overnemen. Denk aan redactie, montage, publicatie. Als je een gesprek moet voorbereiden kan AI helpen bij research en bij goede spreekteksten. Als je een gesprek van een uur hebt opgenomen kan AI de montage in drie aflevering van twintig minuten voor zijn rekening nemen. Vervolgens kan AI een aantal TikTok-clips maken om de podcast onder de aandacht te brengen. Ook bij de opname van de podcast/video kan AI te hulp schieten. Een opmerkelijk voorbeeld is het gebruik van audio-triggers om camera’s aan te sturen tijdens het opnemen van een podcast. Hierdoor kan de technologie reageren op gesproken woord en automatisch schakelen tussen camera’s. De rol van AI in podcasting biedt tal van kansen voor onderwijsinstellingen en studenten. En als er ergens AI verkend moet worden, dan is het wel in het onderwijs. De Podcast-Academy wil daarbij helpen. Door technologie te omarmen en enthousiaste docenten en studenten te raadplegen en te trainen, kunnen onderwijsinstellingen podcasting integreren als een effectief leermiddel. De Podcast-Academy heeft de potentie om de brug te slaan tussen docenten, studenten en technologie, en zo bij te dragen aan de evolutie van het moderne onderwijslandschap, en de druk op docenten verlagen.
HET PROBLEEM VAN STARTEN
Podcasting is een veelzijdig medium met een grote educatieve potentie. Algoritmes en consistentie zijn van invloed op het bereik en studenten spelen een essentiële rol in het inzetten van de media en AI-tools. De dynamiek tussen passie, kennis en technologie blijft evolueren en belooft een boeiende toekomst voor podcasting. Langzamerhand merk je een groeiende interesse van mbo en hbo-opleidingen.
Het probleem is nog weleens dat men niet weet hoe te beginnen. Ook hier komt de Podcast-Academy in beeld en kunnen studenten een zetje geven. Men wil namelijk een platform zijn voor zowel docenten en studenten om bewust te worden, te leren zelf podcasts te maken en effectief gebruik als onderwijsmiddel. Dat leren kan deels digitaal, en natuurlijk met podcasts, maar ook fysiek. Er is een groot Podcast-Event in de maak voor het eind van 2023. Daar zullen mensen uit het onderwijs, de bibliotheken en de media elkaar ontmoeten en inspireren.
Over de bijzondere rol van bibliotheken volgende keer meer.
Robert van Delft was in gesprek met Leontine van Melle, Marciano de Vree en Jelle Koolstra in de Podcast over Podcast. https://open.spotify.com/episode/0S0HkhoQUjzLD2Jl4pSh44
Het project wordt mogelijk gemaakt door het innovatiefonds van de Provincie Flevoland.