De noodzaak van partnerschap
De podcastrevolutie zet door. Vooral onder jongeren wint luisteren terrein, zeker ten opzichte van het traditionele lezen. De ‘ontlezing’ is zorgelijk, het ‘luisteren’ biedt enorme kansen voor onderwijsinstellingen. Dat is de mening van Marianne Herweijer, manager marketing, cultuur en educatie van De Nieuwe Bibliotheek Almere. Zij vindt dat podcast een belangrijke aanvulling is op de collectie en de dienstverlening. De plaatselijke hogeschool die ruimtes in de bibliotheek gebruikt, kan daarvan profiteren. Ook de baas van EasyFM Arno van Boven ziet belangrijke mogelijkheden in het aanbieden van faciliteiten voor podcast ten behoeve van onderwijs en bedrijfsleven. De Nieuwe Bibliotheek, FlevoMeer Bibliotheek en EasyFM hebben samen met de Clipjesfabriek het initiatief genomen tot de PODCAST-ACADEMY, leren door te luisteren.
MEEBEWEGEN
Bibliotheken willen als kenniscentra meebewegen met maatschappelijke veranderingen en zich aanpassen aan de informatiebehoeftes van de samenleving. De Nieuwe Bibliotheek wil daarom met podcasting een belangrijke stap zetten om audio in het bibliotheekwezen te integreren. Herweijer: “Podcasting kan de rol van de bibliotheek versterken en nieuwe groepen aanspreken. Bij jongeren speelt luisteren een steeds grotere rol. Daarom heeft De Nieuwe Bibliotheek mede het initiatief genomen tot de Podcast-Academy.” De Nieuwe Bibliotheek erkent dat er een overvloed aan podcasts is, maar dat het aanbod versnipperd is. Arno van Boven: “Er bestaat bijvoorbeeld een podcast van de Fietsersbond in Almere, maar dat is bij veel te weinig mensen bekend. Facebook wordt ingezet om het onder de aandacht te brengen, maar dat is blijkbaar niet genoeg. Er zou een centraal platform moeten komen voor lokale podcasts. Van handige audioguides voor fietsroutes tot discussies over politiek en geschiedenis.”
LOKALE PODCASTS
Vanwege de productie van lokale podcasts is ook EasyFM in de Podcast-Academy gestapt. Arno van Boven is buitengewoon succesvol met ‘zijn’ regionale zender. In de laatste NMO luistercijfers voor radiostations in Nederland bereikt de Almeerse zender EASY 95.5 FM in de doelgroep 13+ bijna zeventigduizend luisteraars. Dat is bijvoorbeeld een veel groter bereik dan de regionale Omroep Flevoland. Van Boven: “Wij als omroep willen een rol spelen bij de productie van podcasts door faciliteiten aan te bieden. Niet alleen in het onderwijs, maar ook binnen het bedrijfsleven is een groeiende belangstelling voor podcasting. Overheden gebruiken het medium om boodschappen over te brengen en bijvoorbeeld ondernemersverenigingen delen hun eigen ervaringen. Er is één radiostudio speciaal ingericht voor podcasts ten behoeve van bedrijven. Culturele instellingen kunnen zelfs gratis gebruik maken van deze faciliteiten.” De Podcast-Academy is voor EasyFM interessant vanwege de relatie met het onderwijs en de bibliotheek. “Studenten kunnen op creatieve wijze de lesstof bespreken en samenvatten. Deze opnames kunnen vervolgens met medestudenten worden gedeeld, waardoor nieuwe vaardigheden op het gebied van mediaproductie worden ontwikkeld.” Van Boven gelooft niet in het uitzenden van de podcasts op de radio. “Podcast is echt een ander medium.”
EEN NIEUWE MANIER VAN ONDERWIJS
In het onderwijs worden veel manieren gebruikt om informatie over te dragen: een docent kan een verhaal vertellen, een boek kan voor studenten zorgen voor verdieping, een video kan studenten visueel aanspreken… Dat je ook een podcast kunt inzetten, is gek genoeg in het onderwijs ondergewaardeerd. En dat terwijl studenten de hele dag met ‘oortjes’ in lopen. Zij worden al via audio geïnformeerd, geëntertaind, geïnstrueerd. Hoog tijd, volgens Arno van Boven en Marianne Herweijer voor een emancipatie van de audio in het onderwijs. Samen met de Clipjesfabriek streven zij in de Podcast-Academy er onder meer naar om onderwijsprofessionals wakker te schudden en aspirant-podcasters te helpen met de benodigde kennis en vaardigheden voor een succesvolle podcastproductie. Trainingen, tutorials en inspirerende voorbeelden moeten docenten en studenten gaan helpen bij de inzet van podcast in het onderwijs. Bijkomend voordeel is dat het de werklast van docenten kan verlichten en verrijken. Het kan tijd besparen omdat lesstof door podcasts aan hun studenten wordt aangeboden en het kan verrijken om dat er samen met studenten, bibliotheken, lokale omroep een nieuw medium kan worden geëxploreerd.
Het partnerschap tussen bibliotheken, media en onderwijs kan een sterk educatief en informatief partnerschap creëren. Dit biedt mensen toegang tot waardevolle content en de mogelijkheid om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. Podcasts zijn niet alleen een trend, maar ook steeds meer een onmisbaar onderdeel van onze dagelijkse informatiestroom en entertainment. Podcasts kunnen een betekenisvolle en blijvende impact hebben op het onderwijs.
Over de rol van de student bij de podcast volgende keer meer.
Marianne Herweijer en Arno van Boven waren in gesprek met Naomi Bönker en Jelle Koolstra in de Podcast over Podcast. https://open.spotify.com/episode/7z4qg9B4b9DurWqYuXEDAD
Het project wordt mogelijk gemaakt door het innovatiefonds van de Provincie Flevoland.