Genadeloze haatcomments als reactie op kwetsbaarheid

Voor Daphne Blokland was het een reden om te stoppen met de populaire podcast Kleine Meisjes Worden Groot. Voor Sterre van Haren was het een reden om verleden week in te gaan op een verzoek van Linda Meiden om hierover te praten. Voor Emily Boone was het -na miljoenen views op TikTok met haar podcast Het Leermoment- zelfs een reden om een documentaire te maken. Volgende week zal er speciale aandacht voor zijn op het Seminar Podcast in het mbo / hbo. Want het gaat niet altijd goed. Sterker nog: er vallen slachtoffers!

Volgende week organiseert de Podcast-Academy een Seminar over podcast in het mbo en hbo. Podcast kan het onderwijs een nieuwe dimensie geven: bijvoorbeeld door het persoonlijke gesprek over jong zijn, volwassen worden, met alle onzekerheden van dien. Denk aan het gesprek over relaties, zelfstandig wonen, omgaan met geld, afstand nemen van ouders, omgaan met eigen tekortkomingen, weerstand bieden tegen pesters. Het is belangrijk om het daar over te hebben, maar een klassegesprek is daar niet altijd de ideale vorm. Podcast is de manier om intiemere gesprekken te voeren, betoogt Ernst-Jan Pfauth, succesvol podcastmaker en founder van #DeCorrespondent. Hij is één van de hoofdgasten op het seminar. Malou Holshuijsen, schrijfster/podcastmaker -ook aanwezig op het seminar- zegt: “Op mijn vijftiende ben ik op weg naar school getuige geweest van een dodelijk ongeluk van een klasgenoot. Ik heb toen onbewust een keuze gemaakt om dit geheim te houden. Daar heb ik heel veel last van gehad; nachtmerries, flashbacks, PTSS… Door hier uiteindelijk anderen over te vertellen, ook in het onderwijs, hielp ik jongeren.”

Podcast is een uitstekende manier om onzekerheden, kwetsbaarheden, levensvragen van jongvolwassenen bespreekbaar te maken. En daar is in het mbo en hbo behoefte aan. Het helpt als studenten dit met elkaar te laten delen. Zo staan ze minder alleen in hun onzekerheden. Het helpt hen ook ‘te dealen’ met praktijken op social media, bewust te worden, sterker te worden. Sterre van Haren

werkt als socialmedia-producer bij #Clipjesfabriek dat regelmatig podcasts opneemt onder leiding van Emily Boone. Sterre: “Daar verschijn ik ook weleens voor de camera, gewoon als uitdaging om ‘mezelf te leren zijn’ op beeld”. De Fabriek deelt stukjes van de podcasts op TikTok, zo ook het fragment waarbij Sterre in gesprek is met haar collega’s over uitgaan. De viral TikTok, met Sterre in de hoofdrol, heeft dit fragment gebruikt voor een ‘grappig’ bedoelde meme. In de video omschrijft een van Sterres collega’s dat meiden elkaar maar één blik hoeven te geven als er een jongen naar iemand toe komt. “Dat is echt zo”, reageert haar andere collega, waarna Sterre vraagt: “Welke blik geef ik je nu?” De viral video op TikTok onderbreekt het fragment uit de podcast na haar uitspraak, om vervolgens een fragment in te voegen van een 101Barz-sessie. Hierin rapt rapper Bigidagoe: “Is er geen eten meer op m’n bord? Dan eet ik gewoon die hele bord!”

Sociale media zijn bedoeld om mensen te verbinden, en dat doen ze ook vaak, maar ze worden helaas ook gebruikt als een podium voor discriminatie en haat. Er zijn te veel voorbeelden van dit soort ‘haat’ op sociale media, waar individuen en gemeenschappen worden blootgesteld aan discriminerende opmerkingen, beledigingen en bedreigingen. Het is schrijnend om te zien hoe sommige individuen hun intolerantie uiten tegenover mensen die anders zijn van kleur, van voorkeur, van omvang. Wij benoemen een paar praktijken.

1.     Cyberpesten: Sommige studenten worden het slachtoffer van online pesten vanwege hun seksuele oriëntatie. Dit kan variëren van denigrerende opmerkingen tot het verspreiden van persoonlijke informatie met de intentie om schade toe te brengen.

2.     Meme-cultuur:Hoewel memes vaak humoristisch bedoeld zijn, worden soms homofobe memes gedeeld die stereotypes versterken en kwetsend zijn voor de LGBTQ+ gemeenschap.

3.     Online shaming: Mensen kunnen worden blootgesteld aan publieke vernedering en schaamte op basis van hun seksuele oriëntatie, wat verwoestende gevolgen kan hebben voor hun mentale welzijn.

4.     Haatgroepen: Op sommige platforms zijn -bijvoorbeeld- actieve homofobe groepen die doelbewust haatzaaiende inhoud verspreiden en anderen aanzetten tot discriminatie.

Deze ‘risico’s van sociale media’ zouden kunnen leiden tot de conclusie dat je je daar NIET mee bezig moet houden. Zeker niet als onderwijsinstelling. De conclusie kan ook zijn om je daar als onderwijsinstelling JUIST WEL mee bezig moet houden. Het is onderdeel van de habitat van studenten dus zorg dat je daar als onderwijsinstelling present bent. Onderstrepen deze voorbeelden niet dat er een dringende noodzaak is om een inclusievere online cultuur te bevorderen en samen een vuist te maken tegen homohaat, fatshaming en racisme op sociale media. Het is van groot belang om bewustzijn te creëren en samen te werken aan het uitbannen van discriminatie, offline en online.

Op 25 januari is dit een programma onderdeel op het Seminar over podcast in het mbo / hbo. Wat moet je doen? Wat moet je beslist niet doen? Sterre is er bij, Emily is er bij, Daphne en Malou zijn erbij en wij hopen op veel docenten en studenten uit het mbo en hbo. Je kunt je gratis aanmelden.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *